Protein: Nejlepší parťák každého sportovce


Kdo se pokouší o nárůst svalové hmoty, nebo o efektivní hubnutí, ten by měl vědět, že bez bílkovin mu to nepůjde. Velká část lidí to ale netuší, takže dlouhodobě nedosahuje svých vytyčených cílů. Vy to ale díky našemu malému průvodci světem proteinů hravě zvládnete.


Pasta With Vegetable Dish On Gray Plate Beside Tomato Fruit 769969

Někteří začátečníci, ale i pokročilejší sportovci žijí v představě, že aby jim rostla svalová hmota, musí jen chodit do posilovny. Pravda je ale taková, že svaly pro své zvětšování potřebují dostatečné množství paliva, které získají právě z kvalitních bílkovin. Tím ale práce proteinů zdaleka nekončí. Druhou šichtu si střihnout hned po cvičení, kdy se pustí do regenerace svalů.


Běžná populace (včetně sportovců) má ale proteinů ve svém zdravém jídelníčku málo. Buď za to může nevědomost, nebo dnes už (snad) překonaný mýtus, který říká, že velké zastoupení proteinů ve stravě musí mít jen jídelníček pro objem. Ve skutečnosti by ale měl mít nějaký zdroj bílkovin ve své stravě každý. (I vaše stará babička.)


Proč doplňovat proteiny?

Abychom udělali nějaké stručné shrnutí, proteiny byste měli doplňovat, protože:
  • Podporují růst svalové hmoty
  • Pomáhají při regeneraci svalů
  • Se při přebytku neukládají do tuků
  • Vyživují šlachy, kosti a kůži
  • Chrání svaly při fyzické zátěži
  • Stimulují spalování tuků
  • Podílejí se na tvorbě důležitých hormonů
  • Patří mezi základní pilíře zdravého jídelníčku (a tím pádem jsou součástí zdravého životního stylu)


Jak doplnit bílkoviny?

Existují v zásadě dvě cesty, jak protein do svého jídelníčku zařadit.
První spočívá v tom, že začnete jíst potraviny s vysokým obsahem bílkovin. Mezi takové zdroje bílkovin patří třeba maso, vejce nebo některé druhy luštěnin. (Tradičně třeba čočka.)
To ale bude z Vaší strany vyžadovat (alespoň ze začátku) hodně času a plánování, aby Vám vše vycházelo tak, jak má.

Protein Bombardino

Druhou variantou je si koupit protein v prášku. Jeho výhodou je, že ho můžete používat jak doma, tak na cestách. I jeho dávkování a použití je velmi snadné, takže si s ním potyká i někdo, kdo s ním nemá zatím žádnou zkušenost.



Proces výroby proteinu

Proces výroby proteinů je pro laika poněkud složitý. Proto se ho pokusíme vysvětlit co možná nejjednodušším způsobem.

Dříve se při výrobě proteinů používalo pouhé sušení. S postupem moderních technologií jsme ale schopní získat kvalitnější protein s mnohem zajímavějšími účinky. Proto se nezřídka setkáte s přípravky, které jsou vyrobené technologií iontové výměny a s aktuálně nejpoužívanější technologií CFM/Cross Flow Micronization, kterou využíváme při výrobě proteinů i my.

Podstatou CFM výroby je oddělení bílkovin skrze křížený tok. Ten projde keramickými filtry. Jeho výhodou je, že na konci dělení máme vysoce kvalitní a po všech stránkách čistý protein s veškerými požadovanými vlastnostmi. (Nepřichází o Beta-lactoglobulin, Alfa- lactoglobulin, sérum albumin, immunoglobulin, glycomacropeptid, lactoferin, lactoperoxidase a mnoho dalších.)
Chocolates And Raspberries 918327

Aby Vám naše proteiny (100% Whey protein, Beef protein, CFM Whey protein...) chutnaly, dali jsme jim i několik atraktivních příchutí. Před nebo po tréninku si tedy můžete smlsnout na proteinu s příchutí maliny, jahod s vanilkou, vanilky s mascarpone, belgické čokolády nebo bombardina. V každém z nich je navíc naprosté minimum cukru, takže se nemusíte bát o svou pracně vydřenou formu.


Který protein si mám vybrat?

Druhů proteinů existuje téměř nespočet. Pro laika pak může být poměrně složité se vyznat v tom, který pro něj bude ten nejlepší. Základní orientace proto může probíhat určením toho, co je vaším záměrem. (Případně, zda trpíte nějakým druhem potravinové intolerance.)

Pro začátek můžete vyzkoušet:
  • Syrovátkový koncentrát v případě, že jedete hodně náročné a vyčerpávající tréningy
  • Syrovátkový izolát v situaci, kdy chcete hlavně rýsovat
  • Rostlinný protein zařaďte tehdy, když máte potravinovou alergii (pozor na sóju!), nebo nechcete požívat produkty pocházející z živočišné výroby


Typy proteinů, které jsou u nás k dostání

V současné době proteiny rozdělujeme do dvou kategorií. V nich najdeme proteiny rostlinné a proteiny živočišné. 

Rostlinné mohou být třeba z hrachu, nebo sóji (takže je mohou užívat i vegetariáni a vegani). 

Živočišné proteiny jsou vyrobeny nejčastěji ze syrovátky (whey), časté zastoupení má i hovězí protein nebo micerální kasein. Svou neotřesitelnou pozici si několik let drží syrovátkový protein

 Syrovátkové proteiny dělíme na:

  • Koncentrát (běžný protein)
  • Izolát (obsahuje více bílkovin)
  • Hydrolyzát (rychleji se vstřebává)


T3 A0394

Příprava proteinů My Loved Food a FITCO

Užívání našich My Loved Food a FITCO proteinů je velmi snadné. Stačí, když naberete prášek do přiložené odměrky (30 g proteinu) a smícháte ho se studenou vodou (200 ml), nebo s nízkotučným mlékem (200 ml). (Nejlepšího výsledku dosáhnete při mixování, nebo při společném protřepání v šejkru.) Pro pokrytí doporučeného množství bílkovin si tento nápoj dopřávejte dvakrát až třikrát během dne. (Hodně to ale závisí i na tom, kolik bílkovin během dne přijmete z jiných zdrojů.)


V případě, že byste si chtěli nejprve otestovat, jak Vám budou proteiny z naší dílny chutnat, můžete vyzkoušet tester v malém balení. Od nového roku jsme navíc všechny proteiny zlevnili, neváhejte využít této slevy! :-)