Proč brát multivitamin?

Podzim je v plném proudu, prudká ochlazení střídají deště a hranice mezi rizikem nachlazení a dalších onemocnění přirozeně slábne. Obranyschopnost jede na plné obrátky a hledá další posily tak, aby tělo dokázala co nejlépe chránit.  Velkým pomocníkem v obraně proti nemocem jsou mikronutrienty - vitamíny a minerály - které zajišťují správnou funkci všech tělesných procesů i orgánů. Ne vždy jich však má tělo dostatek. A období přechodu léta a podzimu je toho ukázkovým příkladem.
Jak vám v tom mohou pomoci multivitamíny? Co vlastně obsahují a proč byste na ně neměli zapomínat? Vysvětlíme v dnešním článku.


Mikronutrienty a jejich vliv na zdraví


Spinach Chicken Pomegranate Salad 5938

Lidská strava se skládá ze dvou hlavních složek - makroživin a mikroživin.
Makroživiny člověk využívá ve velké míře, protože zajišťují dostatečný přísun energie. Patří sem známé bílkoviny, sacharidy a tuky - nutrienty, na které pravděpodobně nejvíce hledíte, když máte za cíl zhubnout nebo nabrat svalovou hmotu.
Složku, kterou velká část lidí řeší mnohem méně, jsou mikroživiny, tedy vitamíny a minerály. Tělo jich nepotřebuje tak velké množství jako makroživin, ale přesto jsou úplně stejně významné. Mikroživiny totiž s ,,makry” úzce spolupracují. Pomáhají udržovat tělo funkční, starají se o to, aby byl v pořádku metabolismus a aby každý orgán a proces pracoval přesně tak, jak pracovat má. Každý mikronutrient hraje v lidském těle specifickou roli. O jednotlivých vitamínech a jejich vlivu na zdraví jsme psali v článku Abeceda vitaminů pro maximální zdraví. Některé vitamíny a minerály si ale tělo nedokáže vytvořit samo, a proto je potřeba je doplnit zvenčí - stravou nebo doplňky.
Dokáže vaše každodenní jídlo zajistit mikronutrienty v potřebné míře?


Vitamíny a minerály ve stravě

O tom, zda jídelníček dokáže nebo nedokáže pokrýt žádané množství mikronutrientů, se vedou poměrně rozsáhlé diskuze. Základním faktem zůstává, že byste se měli snažit dodávat co největší množství mikronutrientů právě pomocí běžné stravy (Carr &  Vissers, 2013).
V praxi to znamená zahrnovat takové potraviny, které jsou známými zdroji jednotlivých minerálů a vitamínů - vejce a tučné ryby pro vitamin D, maso, tofu, špenát či oříšky kvůli hořčíku, kiwi nebo rakytník pro vitamín C a další. Jako malý pomocník pro zahrnutí potravin s vysokým množstvím vitamínů vám může sloužit zmíněný článek Abeceda vitaminů.

 Mnozí lidé se domnívají, že například dovážené ovoce a zelenina může mít nulový nebo jen velmi nízký obsah makronutrientů. Podle výzkumů (Marles, 2017) jsou ale tyto obavy přehnané. Některé druhy ovoce a zeleniny sice v dnešní době opravdu mají nižší podíl vitamínů a minerálů, u jiných je však aktuální obsah srovnatelný s obsahem mikronutrientů v minulosti nebo je dokonce vyšší. Vše se odvíjí od celkových podmínek pěstování, od odrůdy i od dalších okolností. 

Celkově ale ovoce i zelenina zůstávají i nadále skvělými zdroji potřebných vitamínů a minerálů. Větším problémem bývají vysoce zpracované potraviny, které opravdu mohou obsahovat velmi snížené množství důležitých látek (například hořčíku) a zároveň mohou být zdrojem zbytečného cukru nebo trans mastných kyselin, jejichž zvýšená konzumace může být problémem. Co z toho vyplývá? 

Je velmi důležité, abyste v jídelníčku měli dostatečné množství potravin dodávajících vitamíny a minerály. Zatímco vysoce zpracované potraviny vám ve větší míře mohou škodit, zeleninou a ovocem mikronutrienty opravdu doplníte. A to i teď, v období nadcházející zimy. Máte ale takových potravin ve svém aktuálním jídelníčku dostatek? A existují i další situace, kdy byste měli přemýšlet o suplementaci mikronutrientů? Je jich víc než dost.


Kdy doplnit vitamíny a minerály?

Pexels Ponyo Sakana 3662189

Jak vyplývá z předchozích řádků, nedostatek vitamínů a minerálů se může projevit ve chvíli, kdy je vaše strava nevyvážená nebo nedostatečná. A to různým způsobem - podle toho, který vitamín vám chybí. Kromě konkrétních symptomů je častým projevem pokles energie. Se změnou období často přichází i změna návyků, včetně těch stravovacích. A tak bývá přirozené, že po létě lidé ,,vymění” saláty za jiná jídla nebo si na místo melounu u vody koupí fast food v hřejivém prostředí restaurace. A pak vitamíny a minerály opravdu mohou chybět. 

 Velký problém s deficitem vitamínů a minerálů mohou mít vegani či vegetariáni. U těchto lidí hrozí vysoké riziko nedostatku vitamínu B12, protože tento vitamín se nachází zejména v živočišné potravě. Vegani a vegetariáni se dále mohou potýkat s nedostatkem vápníku, zinku, železa, vitamínu D a omega 3 mastných kyselin. Dalším důvodem k doplnění mikronutrientů je okolní prostředí. Je přirozené, že lidská imunita bývá na podzim vystavena mnohem většímu náporu, než je tomu v létě. Deště, studený vítr, chladné počasí, potřeba teplejšího oblečení a časté chřipky a další virová onemocnění. Proto je důležité, aby se imunita měla na podzim o co opřít. 

 Pokud sportujete, jste pro pravidelné doplnění vitamínů a minerálů jasnou cílovou skupinou. Při sportu výrazně roste potřeba vitamínů i minerálů. Vaše tělo si žádá zvýšené množství z několika důvodů. Jednak proto, že se potíte, a tím ztrácíte důležité mikronutrienty velmi rychle a dále proto, že musíte vyrobit větší množství energie, aby vaše tělo zvýšenou zátěž zvládlo. Vitamíny a minerály jsou také důležité ke zpracování bílkovin (kterých sportovci přijímají většinou více než ,,nesportovci”) a také k regeneraci svalů po tréninku. Doplňovat vitamíny a minerály by měly také ženy a muži, kteří jsou v kalorickém deficitu a snaží se zhubnout a těhotné ženy. Další kategorií jsou ti, kteří z jakéhokoliv důvodu nepřijímají dostatek kvalitní stravy. Zvýšená potřeba vitamínů a minerálů přichází také ve chvíli, kdy vaše tělo bojuje s nějakou nemocí (třeba jen s chřipkou) a potřebuje síly na zotavení. Velký vliv na zvýšenou konzumaci vitamínů a minerálů má také zvýšený či dlouhodobý stres. A jak mikronutrienty efektivně a kvalitně doplnit?


Výhody multivitamínu

Řešením při nedostatku mikroživin v těle může být kvalitní multivitamín. Ten obsahuje důležité vitamíny a minerály ve vyvážených dávkách a dokáže tak zajistit optimální příjem všech mikronutrientů, které tělo může postrádat. Multivitamin by měl být základním prvkem suplementace pro všechny osoby z výše zmíněných skupin a v aktuální době i pro všechny osoby z běžné populace. Co vše dokáže multivitamin podpořit?

  • Dostatek energie - vitamíny a minerály podporují správné vstřebávání makroživin, a tak se podílí na využití energie v lidském těle.
  • Zdravou funkci těla - mikronutrienty jsou důležité pro správnou funkci všech tělesných procesů 
  • Funkci mozku - některé klinické studie prokázaly, že multivitamínové doplňky mohou opravdu zlepšovat paměť²
  • Dobrou náladu - pokud nemáte dostatek živin, chybí vám i potřebná energie. A kdo by překypoval radostí a dobou náladou, když je vyčerpaný? Multivitamín přispívá ke zvýšení energie a tím i k dobré náladě.
  • Zdraví očí - obsah vitamínu A v multivitamínu přispívá zdraví očí. Existují i studie zabývající se vlivem multivitamínů na zmírnění šedého zákalu a věkem podmíněných nemocí očí.²
  • Zdraví kostí a kůže - podporují vápník i vitamín D, které by v multivitaminu neměly chybět.
  • Sportovní výkon a regenerace - multivitamín dodává potřebné minerály a vitamíny, které jsou pro tělo pro sport a následnou regeneraci klíčové.

Výhod je tedy celá řada. A které složky by měl vitamín určitě obsahovat, aby dokázal všechny funkce úspěšně plnit?


Mikronutrienty v multivitaminu

3 D Life Time

Každý z mikronutrientů má v lidském těle specifickou funkci - podílí se na tom, aby daný orgán/proces fungoval. 
Na denní bázi byste měli doplňovat vitamíny, které si tělo neumí uchovat a ,,odložit” na delší čas. To jsou vitamíny C a vitamíny skupiny B. Vitamín C velmi významně posiluje lidskou obranyschopnost a celkovou imunitu, kromě toho je nezbytný pro správné hojení a růst tkání. Vitamíny B1, B2, B3, B6 a B12 se zase podílejí na správné funkci nervové soustavy i k metabolizaci jídla.  

 Neméně důležité jsou však i vitaminy A, D, E a K, které se rozpouští v tucích a tím mohou v těle ,,vydržet” po delší čas. Multivitamíny obsahují i tyto vitamíny, zpravidla však v menším množství. 
Vitamíny obvykle pracují v synergii s dalšími látkami - minerály a stopovými prvky.  I ty jsou pro správnou funkci organismu nezbytné.
Tělo se jich však snadno zbavuje třeba jen pomocí potu. Jejich doplňování na denní bázi je proto také nezbytné. Klíčové jsou zejména hořčík, vápník, draslík a ve stopovém množství selen, zinek, ale i kovy jako železo, měď nebo mangan. Tyto látky podporují zdraví kostí, regulují srdeční rytmus, napomáhají správné produkci krvinek a jsou důležité pro produkci hormonů.


Kvalitní multivitamin by měl být bezesporu prvním doplňkem stravy, po kterém sáhnete. Na našem e-shopu jej navíc najdete za velmi dobrou cenu.