7 tipů, jak na pocení (nejen) v létě

S mokrými tričky a ulepenou pokožkou bojuje snad každý z nás. Někdo více, jiný méně. Všichni ale moc dobře víme, jak nás pocení dokáže potrápit. Kapky potu jsou nepříjemné nám samotným a co víc - můžeme se jejich zásluhou poměrně nehezky zapsat do povědomí lidí kolem nás. I když nad pocením nedokážeme zcela zvítězit, zvládneme je do velké míry úspěšně zkrotit. Víte, jak na to? Poradíme v článku.


Proč se potíme

Pocení je všem lidem přirozené a nezbytné ke správnému fungování lidského těla. Působí jako důležitý termoregulační nástroj - ochlazuje tělo a pomáhá mu zachovat stálou teplotu a tím nás chrání před přehřátím. Kromě toho umožňuje tělu zbavit se škodlivých látek a působí jako ochrana před UV zářením. Dokud je teplo vstupu do našeho těla podobné jako teplo, které proudí ven, je náš organismus v pořádku, protože tepelná bilance je vyrovnaná. Jakmile se tato rovnováha naruší, nervový systém dává pokyn potním žlázám, aby začaly pracovat.
Potní žlázy máme umístěny po celém těle.  Problém obvykle způsobují velké (apokrinní) žlázy, umístěné v lidském podpaží, tříslech, hrudníku a kolem pohlavních orgánů. Působením bílkovin a tuků se pot v těchto místech rozkládá a přitahuje bakterie, což způsobuje nechtěný zápach. Přesto se nepotí každý a za všech okolností stejně. 


Faktory ovlivňující pocení

5020

Pot se v malém množství tvoří i tehdy, když jsme v klidu. Do velké míry ho však mají na svědomí hormonální a nervový systém. To, jak moc a jak často se potíme, ovlivňují i další kritéria. 

  • Teplota a tlak okolního prostředí: 
    Horké letní dny nám s problémem pocení příliš nepomohou, spíš naopak - často stačí jen nehybně sedět a za pár minut jsme mokří od hlavy až k patě. Jistě to známe všichni.
  • Tělesná hmotnost: 
    Nadváha snižuje toleranci vůči extrémním teplotám. Obézní lidé se mohou z pocení částečně vysvobodit úbytkem tělesné hmotnosti.
  • Fyzická aktivita: 
    Při zahřívání těla rychleji stoupá jeho teplota a s ním i tendence ochlazovat je, aby zůstalo v rovnováze.
  • Stres a silné emoce: 
    Vypjaté situace stimulují vyplavování hormonů a zrychlují tepovou frekvenci, čímž začínají pracovat potní žlázy.
  • Horečka: 
    Horečka a některé nemoci obecně zvyšují tělesnou teplotu natolik intenzivně, že se tělo musí ve větší míře ochlazovat.
  • Menopauza, štítná žláza:  
    Narušují standardní rovnováhu hormonů a tím stimulují potní žlázy k větší činnosti.
  • Genetika: 
    Extrémní případy lidí mají pocení natolik silné, že se obrací až k botulotoxinovým nebo laserovým operacím. Běžně si však člověk dokáže od pocení pomoct sám následováním několika rad a tipů.


Jak zmírnit pocení

Studená sprcha

Vyrážíte ráno do přehřátých ulic města? Ulevte svému tělu zchlazením ještě před tím, než ho vystavíte extrémním podmínkám. Díky studené sprše udržíte Vaše tělo v komfortu alespoň o pár desítek minut déle. Pokud máte možnost, skočte si pod studenou sprchu několikrát denně. Tělo Vám poděkuje, protože je ušetříte velké práci s ochlazováním.

Pitný režim

Důsledný pitný režim pomáhá tělu zůstat v balanci. Tekutiny s obsahem sodíku a chloridů na sebe navíc vážou tekutiny a organismus jich pak nepotřebuje tolik vypotit. V létě pijte tekutiny o teplotě kolem 16 stupňů. Ideální je, pokud jsou obohacené o minerály. Babské recepty radí, že s pocením dokáže pomoct také šalvějový čaj.

Látky a oblékání

Nejen střih a velikost oděvu rozhoduje o tom, jestli nám při letních teplotách poskytne dostatečný komfort. Ani letní tílka nás před horkem neochrání, pokud jsou vyrobeny ze syntetických materiálů. Ideální je na léto vybírat kousky z čisté bavlny nebo lnu. Pokud spěcháte na celý den mimo domov, sbalte si jeden nebo dva kousky čistého oděvu s sebou a převlečte se ještě před tím, než se cítíte zpocení.

Jídelníček

U pocení může hrát roli i skladba našeho jídelníčku. Některé aromatické silice totiž ze stravy přecházejí do kůže a mohou tak ovlivnit výsledný pach potu. Pozor na česnek, cibuli, ryby a aromatická koření jako kmín nebo kari.

Holení a epilace

V místech s nadměrným ochlupením je pocení silnější, než u hladké prodyšné pokožky. Holení nebo epilace by tak mělo být naprostou samozřejmostí. Kromě redukce pocení pomáhá k lepšímu udržování hygieny.

Spreje

S nežádoucím pachem dokáže částečně pomoct kvalitní kosmetika. Pozor ale na názvosloví. Zatímco deodoranty pach pouze překrývají, antiperspiranty omezují činnost potních žláz, protože stahují povrchovou rohovinu a zamezují množení bakterií. Vždy aplikujte vhodný produkt přesně jen na místo, na které je určen (nohy/podpaží,...).

Režim aktivit

Chcete se pocení vyhnout opravdu maximálně? Pohrajte si s Vaším denním rozvrhem. Sportujte brzy ráno nebo pozdě večer, případně slučte sport s chladnějším prostředím u vody. Čím méně rizikových faktorů spojíte, tím mírnější bude Vaše pocení.


Ani v létě nezapomínejte na dostatek kvalitních živin a minerálů. Společně s potem odchází z těla řada důležitých látek, které je potřeba doplnit. Nezapomínejte na komplex vitaminů ani na zdravé Omega tuky, které Vaše tělo udrží ve zdraví a kondici i přes léto.